Hjem
S/S Bjørn i Fredericia 2013

S/S Bjørn virkede som slæbebåd og isbryder på Randers Fjord fra 1909 til 1982. Skibet blev derefter overtaget af Dansk Veteranskibsklub, som med base i Helsingør har gennemført en omfattende og imponerende restaurering.

Se også S/S Bjørn i Middelfart 2013, S/S Bjørn i Randers 2015 og hjemmesiden "Veteranskibet s/s Bjørn"

1

Tallships 2013 i Fredericia fik også besøg af Danmarks smukkeste damper.

 

1

Kaptajnen i styrehuset.

Den dampdrevne styremaskine var der ikke fra starten, men det blev hurtigt klart, at det var for tungt at manøvrere Bjørn i den snævre Randers Fjord med direkte mekanisk træk fra rattet til roret.

Bemærk også talerøret til kommunikation med maskinen.

 

1

Kommandobroen med nathus og i baggrunden Fredericia Havn med besøgende sejlskibe.

 

1

Bakken med ankerspil.

Det er lykkedes at få lavet nye tandhjul hos Randers Tandhjulsfabrik.

 

1

I styrbord side under kommandobroen er der en lille kabys.

Kokken har fået et gasblus i stedet for det kulfyrede komfur.

 

1

I bagbord side under kommandobroen var der oprindeligt et depotrum samt to toiletter. Da skibet skulle kunne medtage passagerer, skulle der være toiletter til både kvinder og mænd.

I 1960 blev de to toiletter lagt sammen til et, som derved kunne blive mere bekvemt. Den overflødige dør endte på et loft i Randers.

Da Bjørn over 50 år senere besøgte Randers, kom den gamle dør frem fra loftet.

Den kom til at erstatte en jerndør til depotrummet til venstre.

 

1

Under kommandobroen er der nedgang til to kamre og en salon.

Her ser vi ind i kaptajnens kammer.

Der er servante under møblet til venstre.

 

1

Dette er maskinmesterens kammer.

 

1

Længere ude i forskibet kommer man ind i denne flotte salon.

Bænkene har fået nyt betræk af oksehud.

 

1

Det høje møbel er originalt.

 

1

I agterskibet er nedgangen til maskinen.

Det er en flot 3-gangs dampmaskine (3 cylindre, høj-, mellem- og lavtryk) på 450 hk.

 

1

Krumtapakslen.

 

1

Maskintelegrafen.

Bemærk kædetrækket.

 

1

Der skal også være et lille værksted.

I baggrunden til højre står lysmaskinen.

I baggrunden til venstre ses en del af kedelfronten.

 

1

Her kan man snakke med broen.

 

1

Fyrplads.

Der er to fyrsteder. Asken tages ud forneden.

I baggrunden bagbord kulsilo.

 

1

Styrbord fyrrist.

Kullene gløder stadig.

 

1

Der er stadig tryk på kedlen.

Kedlen blev oprindeligt bygget til et tryk på 13 bar.

Efter måling af godstykkelser er kedlen i øjeblikket godkendt til et tryk på 10 bar.

Det betyder lidt lavere maksimal maskinkraft.

 

1

Lysmaskinen står i styrbord side.

Det er en arv fra den legendariske isbryderfærge "Valdemar", som blev hugget op i Randers i 1960.

Valdemar var i aktive tjeneste i 73 år, altså et år længere end Bjørn.

Link til Valdemars historie.

Før 1960 måtte Bjørn klare sig med petroleumslys.

 

1

Nedgang til mandskabets lukaf.

 

1

Mandskabets lukaf

 

1

 

1

Se også S/S Bjørn i Middelfart 2013 og S/S Bjørn i Randers 2015