Hjem S/S Bjørn i Fredericia 2013
S/S Bjørn virkede som slæbebåd og isbryder på Randers Fjord fra 1909 til 1982. Skibet blev derefter overtaget af Dansk Veteranskibsklub, som med base i Helsingør har gennemført en omfattende og imponerende restaurering.
| |||
|
Tallships 2013 i Fredericia fik også besøg af Danmarks smukkeste damper. | ||
|
Kaptajnen i styrehuset.
Den dampdrevne styremaskine var der ikke fra starten, men det blev hurtigt klart, at det var for tungt at manøvrere Bjørn i den snævre Randers Fjord med direkte mekanisk træk fra rattet til roret. Bemærk også talerøret til kommunikation med maskinen. |
||
|
Kommandobroen med nathus og i baggrunden Fredericia Havn med besøgende sejlskibe. | ||
|
Bakken med ankerspil.
Det er lykkedes at få lavet nye tandhjul hos Randers Tandhjulsfabrik. |
||
|
I styrbord side under kommandobroen er der en lille kabys.
Kokken har fået et gasblus i stedet for det kulfyrede komfur. |
||
|
I bagbord side under kommandobroen var der oprindeligt et depotrum samt to toiletter. Da skibet skulle kunne medtage passagerer, skulle der være toiletter til både kvinder og mænd.
I 1960 blev de to toiletter lagt sammen til et, som derved kunne blive mere bekvemt. Den overflødige dør endte på et loft i Randers. Da Bjørn over 50 år senere besøgte Randers, kom den gamle dør frem fra loftet. Den kom til at erstatte en jerndør til depotrummet til venstre. |
||
|
Under kommandobroen er der nedgang til to kamre og en salon.
Her ser vi ind i kaptajnens kammer. Der er servante under møblet til venstre. |
||
|
Dette er maskinmesterens kammer. | ||
|
Længere ude i forskibet kommer man ind i denne flotte salon.
Bænkene har fået nyt betræk af oksehud. |
||
|
Det høje møbel er originalt. | ||
|
I agterskibet er nedgangen til maskinen.
Det er en flot 3-gangs dampmaskine (3 cylindre, høj-, mellem- og lavtryk) på 450 hk. |
||
|
Krumtapakslen. | ||
|
Maskintelegrafen.
Bemærk kædetrækket. |
||
|
Der skal også være et lille værksted.
I baggrunden til højre står lysmaskinen. I baggrunden til venstre ses en del af kedelfronten. |
||
|
Her kan man snakke med broen. | ||
|
Fyrplads.
Der er to fyrsteder. Asken tages ud forneden. I baggrunden bagbord kulsilo. |
||
|
Styrbord fyrrist.
Kullene gløder stadig. |
||
|
Der er stadig tryk på kedlen.
Kedlen blev oprindeligt bygget til et tryk på 13 bar. Efter måling af godstykkelser er kedlen i øjeblikket godkendt til et tryk på 10 bar. Det betyder lidt lavere maksimal maskinkraft. |
||
|
Lysmaskinen står i styrbord side.
Det er en arv fra den legendariske isbryderfærge "Valdemar", som blev hugget op i Randers i 1960. Valdemar var i aktive tjeneste i 73 år, altså et år længere end Bjørn. Link til Valdemars historie. Før 1960 måtte Bjørn klare sig med petroleumslys. |
||
|
Nedgang til mandskabets lukaf. | ||
|
Mandskabets lukaf | ||
|
|||
|
Se også S/S Bjørn i Middelfart 2013, S/S Bjørn i Randers 2015 og S/S Bjørn i Randers 2018 |